Zoek binnen deze web-site.

Wedstrijdzwemmen

Beste zwemmer/ster, Best spannend hè, zo'n eerste wedstrijd en tegelijkertijd moet je ook nog eens aan zoveel andere dingen denken. Om je daarin een beetje wegwijs te maken is voor jouw dit " geheugen-steuntje" geschreven. Lees het een aantal keren rustig door en heb je vragen?......... niet mee wachten maar gewoon stellen, aan de trainer of ploegleider.

Bij de wisselslag, ook wel de wisselslag- persoonlijk genoemd zijn de te zwemmen afstanden 100m, 200m en 400m. Gelukkig voor jullie beperken we ons nog even tot de 1 00 m. Op de 400m zijn er in een 25 m.-bad maar liefst: 1 5 keerpunten te maken! Daarom alle aandacht voor de te maken (aantallen) keerpunten, want een goede start en zeker het maken van een goed keerpunt kan je veel tijdwinst opleveren.

De keerpunten zijn als volgt van samenstelling: -nadat je van start bent gegaan, begin je met de VLINDERSLAG ---> bij aankomst aantikken met 2 handen ! --- > en met een goede afzet/keerpunt over naar de RUGSLAG (1e keerpunt, van borst- naar rugligging) --- > gestrekt aantikken en (2e keerpunt, van rug- naar borstligging)over naar de SCHOOLSLAG --- > ook nu weer bij aankomst met 2 handen de wand aantikken! (3e keerpunt, blijft borstligging) over naar de BORSTCRAWL om vervolgens te finishen.

Tot zover, ik hoop voor jullie, maar ook voor alle andere belangstellenden dat met deze informatie het geheel wat duidelijker geworden is. Mocht je het ondanks alles niet meer zeker weten, bewaar deze brief dan bijvoorbeeld in een plastic mapje in je zwemtas, zo kun je altijd nog even "spieken" (ja, nu mag dat wel!).

Maar wat ik het liefst zie, en daar hoeft niemand zich voor te schamen is wanneer je niet zeker bent van je zaak, je dit zondermeer aan de trainer of ploegleider vraagt. Dus afgesproken en niet vergeten! Niets is namelijk vervelender dan wanneer je een prachtige inspanning hebt geleverd, je kort daarop te horen krijgt dat dit alles door eigen toedoen voor niets is geweest. Weg mooie klassering, ereplaats en/of medaille, echt hèèl zonde!

Je moet niet al te kort voor een wedstrijd een maaltijd eten.. Als je te kort voor de wedstrijd eet zit je maag nog vol en daar kun je last van krijgen.

Nu zou je kunnen denken "dan eet ik niks", maar dat is ook niet slim, want in je eten zitten allemaal belangrijke stoffen die je juist voor een wedstrijd extra nodig hebt. TIJDENS DE WEDSTRIJD : Je hebt dan vaak honger! dan wil je wel eens even wat eten.